NielsenIQ, FMCG (Hızlı Tüketim Ürünleri) perakendeciliğinin dünyadaki ve Türkiye'deki e-ticaret performansını değerlendirdi. NielsenIQ, 2022 yılında bir miktar normalleşen e-ticaretin, güçlü büyüme ivmesini koruduğunu paylaştı. NielsenIQ, e-ticaret pazarında 2023 yılına damgasını vuracak trendleri de açıkladı.
NielsenIQ Türkiye Genel Müdürü ve Orta Doğu & Afrika Analitik Başkan Yardımcısı Didem Şekerel Erdoğan, “Hızlı tüketim ürünlerinde çevrimiçi satışlar 2020 ve 2021 yıllarında, Covid-19 döneminde güçlü bir ivme kazandı ve 2022 yılında bir miktar normalleşme ile büyümeye devam etti. Hızlı tüketim ürünleri e-ticaret satışları ile offline satışları karşılaştırdığımızda birçok pazarda e-ticaret büyümesinin halen önde seyrettiğini gözlemliyoruz. Ancak bu iki kanalın geçmiş yıllardaki büyüme farkının kapandığını, hatta Çin ve Fransa gibi bazı gelişmiş pazarların e-ticaret büyümesinde geride kaldığını görüyoruz. Bu da bize e-ticaret büyümesinin dünya çapında normalleştiğini gösteriyor.” diye konuştu. E-ticaretin küresel gelişimini değerlendiren Didem Şekerel Erdoğan, global bir gelişim perspektifinden bakıldığında gerek üreticilerin gerekse perakendecilerin çok kanallı müşteri deneyimine odaklanmalarının da önemini vurguladı.
NielsenIQ Perakendeci Hizmetleri Orta Doğu ve Afrika E-Ticaret Direktörü Turan Konu, büyümede Türkiye ve Orta Doğu pazarlarının öne çıktığının altını çizdi. Turan Konu, “E-ticaretin Türkiye'de son yıllarda hızlanan büyümesi 2022 yılında da devam etti. E-ticaret açısından gelişmeye devam eden Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Suudi Arabistan pazarlarına baktığımızda ise offline pazara kıyasla çok güçlü bir büyüme performansı görüyoruz. Küresel olarak öne çıkan bu üç ülkede, gıda kategorilerinin e-ticarette en çok büyüyen gruplar arasında önde yer alması ise alışverişçilerin giderek daha fazla çoklu kanal alışkanlığı kazandığı anlamına geliyor.” diye konuştu.
NielsenIQ tarafından gerçekleştirilen “2023 Yılının Online Alışverişçileri” araştırmasının sonuçlarını paylaşan NielsenIQ Türkiye Tüketici Araştırmaları Direktörü Nur Serenli, Türk online alışverişçilerin ağırlıklı olarak fiyat avantajı, ürün çeşitliliği ve zamandan tasarruf etme motivasyonlarıyla online alışveriş yapmaya yöneldiklerini vurguladı. Serenli, internetten alışveriş yapanların üçte birinden fazlasının Süpermarket Gıda Ürünleri, Yemek Siparişi, Giyim/ Ayakkabı ve Kişisel Bakım/ Kozmetik kategorilerinden sipariş verdiğini paylaştı.
Aynı çalışmanın sonuçlarını değerlendirmeye devam eden Serenli, hızlı teslimat uygulamalarının kullanımında bir önceki yıla göre azalma olduğunu da belirtti.
Türkiye'de hızlı tüketim ürünlerinin e-ticaret performansı…
Türkiye'deki FMCG ürünlerinin çevrimiçi performansını değerlendiren NielsenIQ Türkiye Müşteri Hizmetleri ve E-Ticaret Direktörü Yankı Yalçın, pandemi döneminde dünya çapında güçlü büyüme kaydeden e-ticaretin toplam hızlı tüketim ürünleri içindeki ağırlığının arttığını; bu oranın “Yeni Normal” dönemi olarak adlandırılan 2022 yılında normalize olduğunu paylaştı. Yankı Yalçın, Gıda ve özellikle Atıştırmalıklar grubunun hem online hem de offline büyüme performansıyla öne çıktığının altını çizdi. Yalçın, “Online performansın daha yüksek olduğu gruplara baktığımızda başı çeken grupların özellikle Sıcak İçecekler, Bebek Bakım, Kişisel Bakım ve Ev Bakım ürünleri olduğunu görüyoruz” dedi.
“E-ticarette mevsimsellik çok önemli.”
E-ticaretin 2021'deki güçlü bazına rağmen 2022'de %100 ciro büyümesi yakaladığını belirten Didem Şekerel Erdoğan, bu performansta çoklu kanal alışveriş alışkanlıklarının artmasının önemini vurguladı. NielsenIQ tarafından küresel ölçekte yapılan bir araştırmanın sonuçlarını paylaşan Şekerel Erdoğan, dünya çapında alışverişçilerin %85'inin çoklu kanal alışverişi tercih ettiğini ve Türkiye'de bu tercihin her geçen gün arttığını paylaştı. Didem Şekerel Erdoğan, Türkiye'nin hızlı tüketim ürünleri e-ticaret büyümesinin özellikle son aylarda ivme kazandığını açıkladı. Şekerel Erdoğan, NielsenIQ Türkiye E-Ticaret Paneli’nin sonuçlarına göre e-ticaret satışlarının özellikle Sevgililer Günü, Okula Dönüş, 11.11 ve Cuma İndirimleri dönemlerinde artış kaydettiğini belirterek bu dönemleri doğru anlamanın hem perakendeciler hem de üreticiler için kritik öneme sahip olduğundan bahsetti. Her dönemin farklı kategori dinamikleri olduğunu belirten Didem Şekerel Erdoğan, sezonsallığın en yoğun yaşandığı 11.11'de en çok satan 5 kategorinin Dekoratif Kozmetik, Türk Kahvesi, Elde Bulaşık Deterjanları, Cilt Bakım Ürünleri ve Çamaşır Deterjanları olduğunu paylaştı.
“E-ticaret 2023'e güçlü başladı.”
Türkiye'de e-ticaret için 2023 yılının ilk yarı sonuçlarını paylaşan Didem Şekerel Erdoğan, 2022'deki güçlü performansın 2023'te de devam ettiğini ve yılın ilk yarısında satış cirosunun bir önceki yıla göre %122 büyüdüğünü belirtti. 2023'ün ilk yarısındaki bu güçlü büyümenin bileşenlerini değerlendiren Didem Şekerel Erdoğan, özellikle Kişisel Bakım, Ev Bakımı ve Yiyecek & İçecek gruplarında online büyümenin offline büyümeyi geride bıraktığını ve toplam hızlı tüketim ürünleri içindeki online payının arttığını vurguladı.
Çoklu kanal müşteri deneyiminin 4 unsuru…
E-ticaretin global gelişim perspektifinden bakıldığında, hem üreticilerin hem de perakendecilerin çoklu kanal müşteri deneyimi bakımından halen gelişim alanları bulunduğunu paylaşan Didem Şekerel Erdoğan, “Burada gelişim alanı olarak 4 ana eksenin öne çıktığını görmekteyiz: Bulunurluk, Derleme & Sunma, Yakınlık & Aciliyet ve Heyecan” diye konuştu. Şekerel Erdoğan, alışverişçilerin ürünlere fiziksel ve dijital ortamda sorunsuz ulaşma isteği açısından Bulunurluğun önemli olduğunu belirterek, perakendecilerin tedarik zinciri otomasyonu ile hatasız teslimat sürecini garanti altına almalarının önemli olduğunu paylaştı. Online alışveriş deneyiminin gelişen bir başlığı olarak “Derleme ve Sunma”ya işaret eden Şekerel Erdoğan, “Perakendeciler bu başlıkta arama platformlarıyla uyumlu bir yapı yaratarak online ürün arama sürecini geliştirmeli; alışverişçiyi öneri ve içerik yönetimi yoluyla doğru ürüne yönlendirmeli. Üreticiler ise marka mesajlarını dikkatli ve amaca uygun bir biçimde yönetmeli; marka değer önerilerini en çok araması yapılan ürün özellikleriyle paralel hale getirmeli.” diye konuştu.
Yakınlık ve Aciliyet başlığında, perakendecilerle alışverişçiler arasında yeni temas noktaları oluşturulmasının önemine değinen Didem Şekerel Erdoğan, “Üreticiler, markalarının sepete katacağı değer önerisini doğru konumlamalı ve dijital uyaranlarla anlık/plansız alışverişleri desteklemeli.” diye ekledi.
Son başlık olan Heyecan başlığının ise etki bakımından ideal alışverişçi deneyiminde en çok öne çıkan ve en çok fırsat sunan başlıklardan biri olduğunu vurgulayan Şekerel Erdoğan, “Perakendeciler ileri müşteri hizmetleri deneyimi ile sadakat sağlayarak sonraki alışverişleri garantileyebilirler. Üreticiler ise oyunlaştırmaya başvurarak alışverişçilerin eğlence isteği ve kazanma arzusunu ateşleyebilir; bu sayede düzenli alışverişi ve sadakati garantileyebilir. Üreticiler ayrıca sosyal platformlarda alışverişçileri birleştirebilir, marka deneyimlerini paylaşmalarını teşvik edebilir ve buna yönelik kampanyalar yapabilir.” diye konuştu.
Commentaires