top of page

iyzico açıkladı: 2023 yılında Türkiye’de e-ticaret yüzde 132 büyüdü

Güncelleme tarihi: 19 Tem


iyzico, Dogma Alares ve Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) iş birliğiyle hazırladığı “2023 Türkiye E-Ticaret Ekosistemi Raporu”nun sonuçlarını, 18 Temmuz Perşembe günü Feriye’de düzenlediği basın toplantısında açıkladı. Rapor, Türkiye’deki e-ticaret büyümesinin 2020 yılından bu yana düzenli olarak arttığını söylüyor.

 

2021 yılında yüzde 69 olan Türkiye e-ticaret satış hacminin büyüme oranı 2022 yılında yüzde 110 olarak gerçekleşti. 2023 yılında ise bu oran yüzde 132 oldu. Büyüyen e-ticaret sektörünün satış hacmi ise 1.855 milyar TL. İşlem sayısının yıllık büyüme oranı yüzde 23 oldu, 6 milyar adete yakın e-ticaret işlemi gerçekleşti. Yaklaşık 1.9 milyar TL’lik hacim değeri ile Türkiye’deki e-ticaret faaliyetleri, 2023 yılında Gayrisafi Yurt İçi Hasılanın (GSYİH) yüzde 6.8’ine karşılık geldi. Türkiye’deki perakende e-ticaret hacmi ise toplam perakende hacminden aldığı yüzde 18,3’lük pay ile dijital dönüşümün perakende sektöründe etkili olduğuna işaret etti. Veriler, Türkiye’de e-ticaret sektörünün ciddi büyüme potansiyelini sürdürdüğünü gösterdi.

 

“iyzico ile Öde ödeme yöntemimizin kullanıcı sayısı yüzde 55 arttı”

iyzico Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Şebnem Dağ Güven, basın toplantısının açılışını yaparak verileri paylaştı. Güven, 2023 yılında yüzde 132 büyüyen e-ticaretin satış hacminin 1.855 milyar TL’ye ulaştığını ve yaklaşık 6 milyar adet e-ticaret işleminin gerçekleştiğini söyledi ve ekledi: “iyzico’da işlem adedimiz 215 milyon, işlem hacmimiz 130 milyar TL’ye yükseldi. Bizim için oldukça önemli olan iyzico ile Öde ödeme yöntemimizin kullanıcı sayısı yüzde 55 arttı ve bireysel kullanıcılarımızın sayısı 6 milyonu buldu. Özellikle dijital cüzdanımız iyzico ile Öde başta olmak üzere ürünlerimiz üzerinden yapılan işlem adetlerindeki paylar giderek artıyor.”

  

“E-ihracatın önünün açılması ve kullanıcı firmaların sayısının artması oldukça önemli” 

Dogma Alares Kurucu Ortağı Erdal Güner hem genel bağlamda hem de perakende özelinde e-ticaretin Türkiye ekonomisindeki konumunu gösteren gelişmelerin, Türkiye’nin e-ticaret potansiyelinin önde gelen göstergeleri arasında kabul edildiğini söyledi: “Pazarın daha da büyümesi için e-ihracatın önünün açılması ve kullanıcı firmaların sayısının artması oldukça önem taşıyor. Hedef pazarlarda ürünleri test etmek, müşteri deneyiminden faydalanarak yeni ürünler geliştirmek ve mevcut ürünlerde inovatif yaklaşımlar geliştirmek sektörün büyümesini kolaylaştıracak etmenler olarak ele alınmalı.”

 

“Yapay zekânın sunduğu yenilikler sayesinde e-ticaret katlanarak büyüyecek”

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkan Yardımcısı Emre Ekmekçi ise Türkiye’deki genç nüfusun fazla olmasının ve bu demografik grubun teknolojiyi benimseme hızlarının yüksek olmasının, sektörün büyümesi açından bir avantaj olduğunun altını çizerek sözlerine başladı: “Yapay zekâ (AI) destekli teknolojilerin e-ticaret üzerindeki etkileri daha belirgin hale geldi. Üretken yapay zekânın sunduğu yenilikler sayesinde e-ticaretin katlanarak büyüyeceğini söyleyebiliriz. Örneğin, üretken yapay zekâ teknolojisiyle çalışan sanal deneme teknolojisi çevrim içi alışveriş deneyimini büyük ölçüde iyileştiriyor ve e-ticaret alanında ciddi avantajlar sağlayacak.”

 Rapordan öne çıkan veriler:

  • Ortalama sepet büyüklüğü 2023 yılında yüzde 108 büyüdü ve 255 TL artarak 492 TL’ye yükseldi. Ortalama sepet tutarının aylara göre değişimi incelendiğinde çeşitli kampanyaların bulunduğu kasım ayı ortalama 795 TL ile ilk sırada yer aldı.

 

  • Türkiye’deki 18-65 yaş aralığında yer alan müşterilerin demografik profili incelendiğinde, toplam e-ticaret hacminin yüzde 42’sini 26-35 yaş grubu oluşturdu. E-alışveriş alışkanlığı ise 35 yaşın üstünde yaş artıkça azaldı ve 56-65 grubunda yüzde 2’ye kadar düştü.

 

  • iyzico ile Öde yöntemi kullanan satıcılar üzerinden geçen e-ticaret işlemleri incelendiğinde, kredi kartı ile yapılan ödemelerin işlem sayılarında yüzde 50, satış hacminde ise yüzde 65 pay aldığı görülüyor. Bir önceki yıla kıyasla satış hacminde 12 puan artış gösteren kredi kartı ödemeleri bu payı havale, EFT ve diğer ödeme yöntemlerinde yaşanan düşüşten aldı. Kredi kartlarından sonra ikinci sırada yer alan banka kartı ile yapılan ödemeler hem işlem sayısı hem de işlem hacmi olarak yüzde 1 civarında pay kaybetti.

 

  • Rapora göre moda ve aksesuar sektörü birinciliğini korumasına rağmen hem pazar hem işlem payında 7’şer puan kaybetti. İkinci sıradaki elektronik ve teknoloji sektörü pazar payını 2 puan işlem payını ise 0,6 puan artırdı. Kozmetik ve kişisel bakım sektöründe ise pazar payı görece stabil kalmasına rağmen, işlem payı 12 puana yakın önemli bir düşüş gösterdi. Benzer durum turizm ve seyahat sektöründe de yaşandı, pazar payı 0,5 puan artan turizm ve seyahat sektörü işlem payında 2 puana yakın düşüş yaşadı. Hizmet sektörü ise pazar payında 0,2 puan düşüş gösterirken, işlem payını 4,6 puan artırdı ve işlem payı bakımından yüzde 28,0’lık işlem payına sahip yiyecek ve içecek sektörünün ardından ikinci sırada yer aldı.

 

  • Satıcıların yüzde 62,8’ine sahip Marmara Bölgesi, satıcı sayısı açısından ilk sırada yer aldı. Marmara’yı sırasıyla yüzde 12,6 ile İç Anadolu, yüzde 11,4 ile Ege Bölgesi izledi. Son sırayı ise yüzde 1,2 ile Doğu Anadolu Bölgesi aldı. İstanbul, satıcıların yarısından fazlasını bünyesinde bulundurarak, satıcıların şehirlere göre dağılımında açık ara farkla ilk sırada yer aldı. Aynı zamanda İstanbul’daki satıcılar Türkiye’deki toplam e-ticaret hacminin yüzde 90’ını, toplam e-ticaret işlem sayısının ise yüzde 77’sini gerçekleştirerek İstanbul’un bu açılardan da liderliğini korumasına yol açtı.

 

  • E-ticaret işlem sayısının saat dilimlerine göre dağılımı değerlendirildiğinde müşterilerin gece ve sabah erken saatlerde daha az işlem yaptığı görüldü. İşlem yoğunluğu, 15.00-18.00 arası zirve noktasına ulaştı, saat 18.00’dan sonra azalmaya başladı. 03.00-06.00 arasında ise dip noktasına ulaştı.


 

Comments


bottom of page