Doğrudan Satış Derneği (DSD), Türkiye’de faaliyet gösteren 14 şirketi temsil etmeye 30 yıldır devam ediyor. Küresel ölçekteki büyüklüğü 168 milyar dolar olan ve ekonomik sürdürülebilirliği destekleyen sektör, Türkiye’de 2 milyon girişimciye ulaştı. DSD üyesi olan Amare, Amway, Avon, Creaware, Farmasi, Forever, Herbalife, Homm, LR Health & Beauty, Oriflame, Qnet, Siberian Wellness, Tupperware, Vorwerk şirketlerinin genel müdürlerinin katılımıyla 18 Aralık Çarşamba günü düzenlenen basın toplantısında, sektörden önemli haberler, içgörüler ve gelecek yıldan beklentiler paylaşıldı.
Sektörü ve tüketiciyi koruma altına alan yeni yasa yolda
Doğrudan satış sektöründe, bu yıl önemli bir gelişme yaşandı. 30 Ekim 2024 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanan değişiklikle tüketici kanununda değişikliğe gidildi ve kanunla doğrudan satış sistemi tanımlandı. DSD Başkanı Naime Yalçın, doğrudan satış şirketlerinin tüketicileri en çok koruyan sektörlerin başında geldiğini belirterek yeni mevzuat ile ilgili şunları söyledi: “6502 sayılı Tüketicinin Korunması Kanunu’nda değişiklikler içeren kanun teklifi, Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edildi. Yeni yasayla birlikte, satıcı ve alıcı arasındaki güvenli alışveriş sistemi oluşturuldu, böylece her iki tarafın da hakları güvence altına alındı. Ayrıca bu yasa teklifiyle doğrudan satış şirketlerinin sermaye şirketi olarak kurulması şartı gelecek. Böylece, sadece belli bir sermayesi olan şirketler bu alanda faaliyet gösterebilecek ve temel amacı ürün satışı olmayan şirketlerin kendilerini doğrudan satış şirketi gibi göstermeleri ile oluşan yanılgılar son bulacak. Doğrudan satış sektörü bu yasa ve sonrasında çıkacak yönetmelikle, doğrudan satış temsilcisinin ek gelir kazandığı, yaşam boyu eğitim imkanlarından faydalandığı, güvenilir ürünleri uygun fiyatla satın aldıkları, yeni beceriler kazanan girişimcilerin takım kurup yönettikleri bir sektör olarak büyümeye devam edecek.’’
2025 için hedef: çift haneli büyüme
Doğrudan satış sektörü, Avrupa Birliği ülkelerinde 2024 yılında yüzde 8.6 büyüme gösterdi. Türkiye’de ciro bazlı büyüme, bir önceki yıla kıyasla yüzde 20 artarak 2024 yılında 550 milyon dolara ulaştı. Hedefler doğrultusunda 2024’te geçen yılın rakamlarını koruyan sektörün, 2025’te çift haneli büyüyeceği öngörülüyor. Türkiye’nin de dahil olduğu AB ülkelerinde doğrudan satıştaki toplam satışların ise yüzde %32.1’i wellness (sağlıklı yaşam ürünleri), %23.4’ü kozmetik ürünlerinden, ev eşyaları (%13.9) ürünlerinden oluşmaktadır.
Sektörün büyüklüğü 168 milyar dolar
Doğrudan satış sektörü küresel ölçekte 168 milyar dolar büyüklüğe ulaşırken, Türkiye’de bu rakamın 550 milyon dolar olduğunu söyleyen Naime Yalçın, “Küresel pazarda; ABD, Almanya, Asya Pasifik bölgesinde Kore ve Japonya gibi gelişmiş ekonomilerde büyük satış hacimlerine ulaşıldı. Pazar büyüklükleri açısından bakacak olursak ABD 36 milyar dolar, Almanya 20 milyar dolar, Kore 17 milyar dolar ve Japonya 10 milyar dolar satış hacmine sahip. Türkiye’nin diğer bölgeler ve ülkeler arasındaki potansiyelinin oldukça yüksek olduğunu söylemek mümkün. Bu potansiyelin gelişmesi, sektördeki yenilikçi yaklaşımlar ve genç girişimcilerin artan talebi ile önümüzdeki günlerde ivme kazanacak. Türkiye’nin sektördeki büyüklüğü günden güne gelişiyor ve gelecek dönemde pazar payının yüzde 20 büyümesini öngörüyoruz.” dedi.
Sektörün yüzde 75’ini kadınlar oluşturuyor
Naime Yalçın, son olarak doğrudan satış sektörünün kadın girişimciliğini en çok destekleyen sektörlerin başında geldiğinin altını çizdi: “Türkiye’de doğrudan satış yapan 2 milyon girişimcinin yüzde 75’i kadınlardan oluşuyor. Ancak son dönemde ekonomik ve yaşam şartlarının zorlaşmasıyla, sektöre olan ilgi giderek artıyor; özellikle gençler ve farklı meslek gruplarındaki erkekler arasında da yükselen bir trend görülüyor. Esnek çalışma saatleri, kendi işini kurma imkanı ve uluslararası iş fırsatları, genç girişimcilerin sektöre yönelmesinde etkili oluyor. Genç girişimciler, sektörü daha dinamik ve güçlü hale getirerek küresel çapta büyütüyor.”